eating-donut

Leczenie bulimii

Bulimia nervosa (Żarłoczność psychiczna) to zaburzenie odżywiania cechujące się napadami objadania się, podczas których osoby zjadają szybko i łapczywie bardzo duże ilości różnorodnych pokarmów, najczęściej wysokokalorycznych. Podczas napadu tracą kontrolę nad tym, co i w jakich ilościach zjadają. Po napadzie odczuwają ulgę związaną ze spadkiem napięcia, lecz jednocześnie pojawia się poczucie winy z powodu utraty kontroli. Poczuciu winy i tyciu próbują zapobiec stosując przynajmniej jedną z wymienionych metod (tzw. zachowania kompensacyjne): prowokowanie wymiotów, środki przeczyszczające, okresowe głodówki lub drastyczna, niskokaloryczna dieta, zażywanie leków tłumiących łaknienie lub środki moczopędne, oddawanie się intensywnym ćwiczeniom fizycznym. Osoby cierpiące na bulimię są nieustannie pochłonięte myśleniem o jedzeniu i nadmierną kontrolą masy ciała. Chorobliwie boją się utyć, gdyż samoocena tych osób jest zazwyczaj uzależniona od kształtu i wagi ciała. Mogą mieć nadwagę, wagę w normie lub poniżej jej, czasami okresowo tyją i chudną. Po dłuższym okresie utrzymywania się cykli napady objadania- działania kompensacyjne pojawiają się ich konsekwencje w postaci: zaburzeń procesów uczenia się i koncentracji uwagi, zaburzenia świadomości, neuropatie, zaburzeń związanych z wymiotami (np. wtórna hipoglikemia, zapalenie ślinianek, nadżerki w przełyku, gardle i żołądku, choroby dziąseł i erozja szkliwa), zaburzenia na skutek nadużywania środków przeczyszczających i odwadniających (kwaśnica metaboliczna, hipoglikemia, zmiany w moczu, biegunki, objawy odwodnienia) i inne zaburzenia (np. spadek ciśnienia krwi, duszności, zaburzenia rytmu serca, wzdęcia i nagłe rozszerzenia żołądka, obrzęki stóp).